Az Ön vállalkozása NAV-ra kész?

2018-06-12 14:39:00 Kail

hírkép

Július 1-től lép életbe az online adatszolgáltatási kötelezettség a NAV felé, akkortól a vállalkozóknak már a 100.000 forintot meghaladó ÁFA tartalmú számlák adatait is, közvetlenül a kibocsátást követően, el kell küldeniük a NAV számára. A kézzel kiállított számlák esetén 1-5 nap türelmi időt hagy a NAV az adatok feltöltésére. Az online számlázóprogramok többsége már automatikusan elvégzi az adattovábbítást.



Jövő hónaptól az adózóknak közvetlenül a számlakiállítást követően adatot kell szolgáltatniuk a NAV felé a százezer forintot meghaladó áfatartalmú számlák esetében. Ez nem újdonság, hiszen az egymillió forint feletti áfatartalmú számlákra már jelenleg is vonatkozik ez a szabály. A nagyobb értékű terméket és szolgáltatást kínáló cégek többsége éppen ezért már korábban regisztrálta saját vagy online alapú számlázó rendszereit az adóhatóságnál. Július 1-jétől azonban a kisebb vállalkozások számára is kötelező lesz még nagyobb rálátást biztosítani a kibocsátott számláikra, ha 27 százalékos ÁFA esetén bruttó értékük meghaladja a 470.371 Ft-ot. A ma még papír alapú számlát használók részére a legegyszerűbb megoldás, ha áttérnek az online számlázó programok valamelyikének használatára, hiszen ezek többsége, például az OTP eBIZ már automatikusan elvégzi a kötelező feladatot.

A jogszabály szerint a kézzel kiállított számlák esetén az adatszolgáltatást öt napon belül, manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Részletszabály, hogy az 500 ezer forint vagy annál nagyobb összegű áfát tartalmazó számla adatait azonban már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen, természetesen számlánként. Ez tovább nehezíti a bejelentkezési jelszó ötperces érvényessége. A számlázó programok júliustól csak abban az esetben működnek a jogszabályoknak megfelelően, ha a számla kiállítását követően azonnal, automatikusan elküldik az adatokat az adóhatóságnak.

„Az OTP Digitális Pénzügyi Asszisztense, az eBIZ számos egyéb, a vállalkozások adminisztrációját könnyítő szolgáltatása mellett, az adatszolgáltatás terén is segíti a cégeket, így azoknak több idejük marad értékteremtő tevékenységükre” - mondta el Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezető igazgatója.

A NAV bírságot is kiszabhat a mulasztókra, amelynek mértéke számlánként akár 500.000 Ft is lehet. Az adóhatóság ugyanakkor támogató szolgáltatást is biztosít az adózók számára, például számlabefogadóként lekérdezhetők lesznek az adózó nevére kiállított és lejelentett számlák, illetve bizonyos szabálytalanságok esetén tájékoztatást is nyújtanak, így elkerülhető lehet egy büntetés a jövőbeli adóellenőrzés alkalmával. Az új szabályozással kapcsolatban további részletekkel szolgál a NAV weboldala, amelyen a gyakori kérdésekre írt válaszokat gyűjtötték össze: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/kerdesek_es_valaszok.


A három hónapig havidíj nélkül elérhető eBIZ by OTP Business szolgáltatásról további részletek a www.otpebiz.hu oldalon találhatók.