A csoda az emberekben rejlik

2013-11-29 13:22:00 superadmin

hírkép

A 2013. évi Prima Primissima díjra jelöltek között szerepel a Nemzetközi Pető Intézet. A 2006 óta első szellemi hungarikumként is nevezett, Dr. Pető András által kidolgozott módszer a világ szinte minden országában reményt nyújt a központi idegrendszeri károsodással élő gyermekeket nevelő családok és felnőtt betegek számára.



A módszer, melyben soha nem mondanak le a betegekről, elősegíti a személyiség kibontakozását, az emberekben rejlő rejtett tartalékok mozgósítását. Nincs reménytelen eset, csak hatalmas kitartás, melynek során az intézet szakemberei, konduktorai eltökélt akarattal küzdenek minden beteg gyógyulásáért. A jelölésről és a Nemzetközi Pető Intézet munkájáról kérdeztük Makk Ádámot, az intézmény kommunikációs vezetőjét.

A Pető Intézetet a magyar oktatás és köznevelés kategóriájában jelölték idén Prima Primissima díjra. Hogyan fogadták a hírt az intézetben?

Hatalmas megtiszteltetés volt ez a számunkra. Boldogok voltunk, amikor megtudtuk, hogy bekerültünk a jelöltek közé, és hogy egyáltalán jelöltek bennünket, hiszen ez a munkánkat ismeri el. A tavasszal elnyert Magyar Örökség Díjat is nagy megtiszteltetés volt átvenni. A Prima Primissima díj a köztudatban az egyik legrangosabb elismerés, ahol egyáltalán a jelöltek között lenni is megtiszteltetés. A Rektori Tanács tudta meg elsőként a hírt. Nem a médiából értesültünk róla, a bejelentés előtt pár órával kaptunk egy telefonhívást. A rektor úr tájékoztatta erről az intézet vezetőit.

Ezek szerint váratlan volt mindez az intézetben dolgozók számára.

Igen, váratlan volt, hiszen semmilyen lobbi tevékenységet nem fejtettünk ki ebben az ügyben. Eddig sem arra fordítottuk az energiánkat, hogy díjakat nyerjünk. Ha megnézzük a további jelölteket ebben a kategóriában, akkor láthatjuk, hogy mindenkit az eddig elvégzett munkája alapján jelöltek.

Ön szerint mit ismer el ez a jelölés?

Mindenképpen a konduktoraink pótolhatatlan munkájának szól, akik a gyerekekkel és a felnőttekkel foglalkoznak. Az ő komplex munkájuk elismerése, mely a szereteten keresztül a professzionalizmuson alapul. Ennek az eredménye az, hogy öntevékeny, aktív emberekké válnak a mozgássérüléssel, központi idegrendszeri károsodással élő gyermekek, illetve felnőttek. A környezetük felismeri az elért hatalmas változást. Ez az az emberben rejlő csoda, melyet megpróbálunk a konduktív pedagógia eszközeivel, nevelési módszerrel kibontani, előhozni. A csoda a gyermekekben rejlik.

A jelöléstől függetlenül, mennyire érzik a társadalmi és szakmai támogatottságot a munkájuk során?

A társadalmi támogatottságot mindig éreztük és érezzük. A szakmai támogatásról, azt gondolom, hogy akkor tud valaki fejlődni, ha van egy erőteljes verseny is. A kiválók között a legkiválóbbnak lenni, ez már jelent valamit. Tudjuk jól, hogy korai fejlesztésben Magyarország nagyhatalom. Nagyon sok jó módszer fejlődött ki ebben az országban. Elég, ha Katona professzor neuro-rehabilitációs módszeréről, vagy a manuálterápiáról beszélünk, ami más jellegű, mint a Pető módszer és korábban már kapott Prima Primissima díjat.

A korai fejlesztés területén számos olyan neves neurológus, alapítvány tevékenykedik, ahol nagyon nagy elkötelezettséggel és profizmussal – a maguk módszerével – dolgoznak. A felnőtt rehabilitációban már kevésbé ismert a konduktív pedagógia eredményessége. A közvélemény a felnőtt-rehabilitációra annyira nem figyel, pedig ez végigkíséri az életünket. Bármikor megtörténhet egy váratlan baleset, egy stroke, menedzserbetegség, melynek következménye lehet egy idegrendszeri károsodás, bénulás vagy még komplexebb egészségügyi problémák. Ezekben pedig a konduktív pedagógia nagyon jó eredményeket tud elérni. Ha a sérülést követő egy évben valaki megkapja ezt a konduktív pedagógiai fejlesztést, mint terápiás kezelést, sokkal gyorsabb lesz a regenerálódás. Nem is beszélve a szklerózis multiplexes, Parkinson-kórban szenvedő betegekről. Vannak nem gyógyíthatók betegségek, de szinten tarthatók és a Pető-módszer lehetőséget ad az öntevékeny, aktív életre. A konduktív pedagógia mindig a meglévő funkciókra alapoz. A módszer segítségével egyrészt motiválni, másrészt fejleszteni tudjuk ezeket a betegeket az aktív cselekvésre, kitartásra, mely segít újraértelmezni az önbecsülést, kitartást.

A Prima Primissima díj esetleges elnyerése mekkora támogatást jelenthet az intézet munkájához?

Ha elnyerjük a díjat és használhatjuk a Prima Primissima címet, az hatalmas erkölcsi értékkel bír a további munkánk során. Oltalmat és védelmet is ad az egyedülálló konduktorképzésnek, konduktoraink munkájának, de nagy súllyal esik latba a pályázatoknál is. Természetesen hatalmas siker és elismerés, mely a munkánknak szól.