Színházra nevelve

2014-10-13 18:28:00 superadmin

hírkép

A Katona József Színház és vele együtt a már 2001 óta működő Ifjúsági Program megkezdte idei, termékenynek ígérkező évadát. Az inézmény dramaturgját, Végh Ildikót kérdeztük az idei projektekről és az azokat egybefogó színházpedagógiai módszerről



Fodor Orsi: Elsősorban színházpedagógusként emlegetnek, holott dramaturg vagy. Hogy is van ez?

Végh Ildikó: Annyit érdemes tudni, hogy amivel én a színházban a dramaturgián kívűl foglalkozom az a Katona Klub és a Háromlépcsős Színházpedagógiai Program (az előadást megelőzi egy felkészítő foglalkozás vagy az iskolában, vagy a Sufniban, ahol színháztörténeti ismeretekről, a színház jelenének szerepéről esik szó, és a gyerekek az előadásra felkészítő feladatokat is megoldanak. Ezt követi a látott előadás feldolgozása). Ide általában iskolai osztályok jönnek. A Katona Klub abban tér el, hogy ide egyénileg lehet jelentkezni, és alkotóközösségként működik. Előadásokat hozunk létre közösen, a fiatalok az írás, a dramaturgia és a színjátszás terén egyaránt tapasztalatokra tehetnek szert. Itt is mindig társadalmilag érzékeny témákat érintünk. Dramaturgként érkeztem a színházhoz, de már a kezdetektől színházi neveléssel is akartam foglalkozni.

F.O.: Úgy dióhéjban, hogyan alakultak ki ezek az ifjúsági programok?

V.I.: Máté Gábor már az igazgatói pályázatában írt arról, hogy a színháznak nyitnia kell a középiskolások és az egyetemisták felé. Ez az induláskor működött, de ma már egy fiatal nem biztos, hogy magától eljön a színházba, egyéb fontosabb teendői mellett. A színházpedagógiának az az útja, amit mi választottunk, a német mintára épül, melynek célja, hogy folyamatosan kommunikáljunk a közönséggel, ne csak hagyományos értelemben vett színházként, hanem fórumként, közösségi térként működjünk. És ez a fiatalokat is erősen érinti. Lehetőséget kapnak, hogy beszélhessenek az őket foglalkoztató kérdésekről, kifejezzék és vállalják véleményüket, kérdéseket tegyenek fel környezetükkel kapcsolatban. Az így kialakult Ifjúsági programok kapcsolódnak a színház repertoárjához is.


F.O.: Azt hiszem ezzel a színházi nevelés fogalmát is kezdjük körüljárni. Milyen részei vannak ennek, mitől más ez, mint nézőként jelen lenni egy előadáson?

V.I.: Mert ez részvétellel, közvetlen véleménykifejezéssel jár. Szervezünk vitaszínházat is, Platform néven, itt a fiatalok egy általuk választott témáról kérdezhetik a meghívottat, miközben megismerkednek ezzel a színházi műfajjal is. Ilyen volt például Máté Gáborral az Illaberek c. előadás kapcsán folytatott vita menni-maradni kérdésékörben vagy az értelmiség szerepének tárgyalása Ascher Tamással a Fényevők c. darabjából kiinMert ez részvétellel, közvetlen véleménykifejezéssel jár. Szervezünk vitaszínházat is, Platform néven, itt a fiatalok egy általuk választott témáról kérdezhetik a meghívottat, miközben megismerkednek ezzel a színházi műfajjal is. Ilyen volt például Máté Gáborral az Illaberek c. előadás kapcsán folytatott vita menni-maradni kérdésékörben vagy az értelmiség szerepének tárgyalása Ascher Tamással a Fényevők c. darabjából kiindulva.

F.O.: Kik jelentkezhetnek az ifjúsági csoportokba? Milyen korosztályt ölel fel a Katona Klub?

V.I.: Az idei évadban nem indítunk új csoportokat, eléggé meg vagyunk telítődve, rengeteg a munka. Ma már 8 évestől 23 évesig terjed a jelentkezők kora. A 8-12 éves korosztállyal Odüsszeusz történetével foglalkoztunk az előző évadban, velük ez volt az első projektünk. A gimnazisták és egyetemisták esetén nincs elkülönülés (jelenleg több vegyes csoport is van, átfedésekkel), utóbbiak felé azért nyitottunk, mert úgy látjuk, hogy az egyetemista korosztálynak is szüksége van arra a közösségre, ami itt létre jöhet, létre jött.Írós és játszós csoportjaink egyaránt vannak, annyi különbséggel, hogy egyikben a dramaturgia, másikban a játék kap nagyobb szerepet.

F.O.: Az előző évadban számos bemutatótok volt. Hogy bírtad az iramot?

V.I.: A csoportok foglalkoztatásában Vági Eszter, dramaturgtársam jelentett nagy segítséget, aki már az ifjúsági program révén került ide. Megosztjuk a srácokat egymás között, mindkettőnknek jut legalább két csoport. És nem unatkozunk. A családi interjúkból felépülő Rétegek, az oktatási rendszerrel foglalkozó Rendszerhiba és a Godot-ra várva kapcsán készült Életvárók c. előadások egyaránt a klubos fiatalokkal készültek. Az előző évad végén hírdetett Gyújtópont pályázat eredményeként pedig idén pár klubos fiatal lehetőséget kap előadás rendezésére a többi srác bevonásával. Én mindemellett dramaturgként részt vettem Robert Merle regénye alapján készült Üvegfal mögött c. tantermi darab létrehozásában. Ez egy nagyon fontos előadás nekem. Oktatási rendszerrel, diákmegmozdulásokkal kapcsolatos kérdéseket feszeget, tele nyitott helyzetekkel, új formákkal. A Katona színészeivel készült, és azóta is folyamatosan visszük gimnáziumokba, de a Corvinuson, sőt az ELTE BTK Művészetélméleti és Médiakutatási Intézetében is előadtuk. Úgyhogy igen, termékeny és nehéz évad volt, de ez idén sem lesz másképp.

F.O.: Szóval folytatódik a hajtás. Min dolgoztok most a Klubosokkal?

V.I.: A Rendszerhibás csapattal a Faust drámával fogunk foglalkozni, míg Vági Eszti csoportjai a magány és a menni-maradni kérdéskörökben gondolkodnak tovább. Ezek mellett novemberben lesz egy előadásunk, mely az utópia-disztópia témát járja körül, az ideális világ problémáján gondolkodva. A Katona Klub idei újdonsága a Mobil-projekt, melynek keretében a Magdolna-negyedben élő fiatalokkal próbáljuk megtalálni a közös hangot, dokumentumokat, történeteket gyűjtünk, és az ezekből gyúrt jelenetekkel szeretnénk dolgozni. Izgalmas és korrántsem könnyű vállalkozás ez, mely tavaszi bemutatóval zárul a Sufniban és VIII. kerületi iskolákban.

F.O.: Végezetül még egy kérdés: érintkeztek más színházpedagógiai programokkal?

V.I.: Idén tavasszal a Tizenkét dühös ember c. színházi nevelési előadáson fogunk dolgozni a Kerekasztal Társulattal és a Stúdió K-val, de kapcsolatban állunk például a Káva Kulturális Műhellyel is. Az Örkény István Színházban működő Kaptár vezetőjével, Neudold Júliával, pedig kölcsönösen figyelemmel kísérjük egymás csoportjának tevékenységét és a srácokat visszük egymás foglalkozásaira, különböző workshopok keretében.